Kontakt English Kontakt oss English Nyhetsbrev
Tekststørrelse-ikon
PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Styrmann Olsen passerer Linien

Ulf Hamran, Aust-Agder-Museet
Agderposten 28. januar 1993

Skipsbyggmester Ole Marthinius Olsen (1836–1927), Skilsøy, var en sentral og velkjent person i Arendal og omegn i seilskipstidens glansperiode før krakket i 1886. Han var en ualminnelig dyktig og velrenommert skipskonstruktør, som bygde en rekke skuter, særlig på Pusnes verft.

Som alle andre sjøfolk gikk han i ung alder til sjøs og arbeidet seg frem til styrmann og skipper, før han slo seg på skipsbyggeriet.

I 1860 giftet han seg med Johanne Ellefsen (1836–1926) – datter av fast los Ellef Thomas Ellefsen på Gjesøya, og dermed sønnedatter av den herostratisk berømte skipsfører Peder Ellefsen med «Sølvbriggen» – en av fru major Holfeldts 10 sønner. Johanne Ellefsens to søstre og to brødre var henholdsvis skippermadammer og skippere på Gjesøya og Skilsøy, så verken geografisk eller yrkesmessig ble det spredning i slekten, som var en siste utløper av den berømte slekt Ellefsen fra Havsøya og Arendal.

Ole Marthinius og Johanne fikk to sønner og tre døtre, som har stor etterslekt på Tromøy og andre steder.

I 1967 forærte skipsfører Jacob Torgersen, Simonstø på Tromøy, to gamle fotografier av sin morfar O.M. Olsen til Aust-Agder-Museet. Den ene er et alminnelig visittkortfotografi hvor vi ser ham i landgangsklærne, som brystbilde. Det andre bildet, derimot, er en stor sjeldenhet på flere måter, og det er det vi skal se nøyere på her.

Det er ikke stort – formatet er 10,5 x 8 cm – og det er litt blekt og medtatt av tidens tann.

Rent teknisk er det annerledes enn de vanlige portrettfotografiene som består av fremkalt fotografi på fotopapir, klebet på kartong.

Dette bildet er rett og slett en emulsjon av sølvsalter på en sortlakkert blikkplate, dette kalles et collodium-fotografi, og betegner vel et overgangsstadium i fotografiteknikkens historie.

Bildet viser Ole Marthinius Olsen sittende på dekk på en skute, med det nord-amerikanske flagg «Stars and Stripes» som virkningsfull bakgrunn. Han er kledd i vanlig hverdagsdrakt. Og dette er svært sjeldent, for vanligvis trakk folk alltid i stasklærne når de skulle fotograferes. Det gjelder for omtrent alle yrkesgrupper: Fremstillinger av dem i yrkets arbeidsantrekk er svært sjeldne i forrige århundre.

Ole Marthinius er sommerlig kledd i en rutete skjorte – i dag ville vi sagt sportsskjorte – og et par lyse seilduksbukser. I hendene har han sitt yrkessymbol og viktigste redskap, oktanten.

Klimaet må være tropisk eller temperert i de farvann Ole seiler, for på baksiden har han ripet inn følgende:

«Taget om bord i Brig Amaral ved Passering af Linien den 29. November 1871.»

Kaptein Torgersen opplyste uttrykkelig at Ole Marthinius for som styrmann, da dette bildet ble tatt. Hadde han vært skipper, ville kan hende hans verdighet krevd et mer formelt antrekk?

Vi har dessverre ikke kunnet finne frem til noen skute ved navn «Amaral» (Emerald?) i Veritasregistrene rundt 1871. Det kan jo være at Olsen hadde hyret seg på med en engelskmann, eller helst en yankee-skute, jevnfør flagget! Flagget kan ellers bety at skipet var på vei til eller fra USA.

Collodium-fotografier er sjeldne, og de er svært sårbare. Bildet av Olsen viser at bare et tilfeldig fingeravtrykk kan bli ødeleggende, det biter seg fast i emulsjonen som et uutryddelig merke i flaten.

Men det som er aller merkeligst, er at disse collodium-bildene oftest ble fargelagt – kanskje med en slags tynn vannfarge? – og her er Stars and Stripes rødfarget i stripene. Ansikt og hender er forsynt med passende «hudfarge», og det blå er riktignok falmet til grønt, men man ser at dette er et «fargefoto».

Å passere Linjen – altså ekvator – var alltid forbundet med særlig festivitas og oppmerksomhet på seilskutene. Førstereisgutter eller andre av mannskapet som ikke hadde krysset ekvator før, måtte gjennomgå ganske håndfaste dåpsseremonier hvor Neptun i egen høye person foretok «dåpen». Å bli fotografert ved Passering af Linien» slik Olsen ble, viser også hvilken betydning man la i det!

Referanser til KUBENs samlinger
Gjenstander: AAM.B.0940–0941, foto; AAM.08839, dokumentboks for briggen «Dag»; AAM.08840, tegnebestikk i etui



Emneord:

Etter 1800,
Museum,
Foto,
Sjøfart og skipsbygging,
Klær og tekstiler,
Kyststrøk,
Amerika


En sommerlig antrukket Ole Marthinius Olsen på brigg Amaral 1871.


Nytt om gammelt. Artikkelserie.
Nytt om gammelt. Artikkelserie fra KUBEN, Aust-Agder museum og arkiv. Publisert i Agderposten 1983-2004.