By og land

"Industri. Medens man før udførte landets produkter i raa (ubearbeidet) tilstand, har man i den senere tid begyndt at forædle dem. Istedenfor at indføre frem-mede landes fabrikvarer, har man begyndt at indføre raastoffer og selv at forædle dem. Mange fabriker er der-for anlagt. I vore vandfald har vi en udmerket drivkraft; ... "
(Geografi for middelskolen af C. W. Ludv. Horn 1901)

Holmer i endring

I faget jordberskrivelse skal elevene ha: ”Et nogenlunde fuldstændig kjendskap til fædrelandet, dets beskaf-fenhet, folkets livsvilkaar og næringsveier.”
(Skoleplan for Hamar folkeskole 1908)

"Tromø er en stor og frugtbar ø, hvor mange sjømænd har sit hjem."
(Geografi for middelskolen af C. W. Ludv. Horn 1901)

Barbu - fra strandsted til "moderne" bydel

"Ved at hjælpe eleverne til i historien at se folkets liv i lys av hjemmets liv, dets grad-vise utvikling, og sammen-hængen mellem det som sker, søker man at vække deres ansvarsfølelse, almen-aand og fædrelands-kjærlighet."
(Skoleplan for Hamar folkeskole 1908)


Byer i endring

"Opplæringa skal setja elevane i stand til å bruka dei vanlege geografiske hjelpe-rådene, t. d. kart, handbøker o. l., så dei kan skaffa seg dei opplysningar og kunnskapar dei etter kvart får bruk for."
(Normalplan for landsfolkeskulen 1939)

"At jorden er en kugle, kan man skjønne deraf, at man kan reise rundt omkring på den."
(Geografi for middelskolen af C. W. Ludv. Horn 1901)

Landskap i gamle dager

"Arbeidet med faget skal fremja sansen til elevane for naturen og hjelpa dei til å skjøna samanhengen mellom dei geografiske tilhøva og menneskelivet."
(Normalplan for landsfolkeskulen 1939)

"Målet med opplæringa er ikkje å hjelpa elever med ulike evner og givnader til å verta like dugande i skulearbeidet, men å gjeva elevane ei opplæring som er i best mogeleg samhøve med evnene og givnadene deira."
(Normalplan for landsfolkeskulen 1939)

Mål i historie
"Opplæringa skal hjelpa elevane til - så langt råd er i denne alderen - å forstå det samfunnet dei lever i - ... "
(Normalplan for landsfolkeskulen 1939)

Hvor er vi, og når er bildet tatt?

"Med gode ljosbilete kan ein klårleggja eit emne frå fleire synsstader, og ein kan gjeva borna ei rad med førestellingar i samanheng."
(Normalplan for landsfolkeskulen 1939)

"Å kunne lese vil samtidig seie å behandle og bruke variert informasjon frå bilete, film, teikningar, grafar, tabellar, globus og kart."
(Kunnskapsløftet 2006, grunnleggende ferdighet i SAF1-02)

kompetansemålene for videregående opplæring

By og land

Fag: Geografi Vg1(studiespesialisering) og Vg2(idrettsfag, dans, drama, musikk og formgivningsfag)

Hovedområder og kompetansemål:
  Landskap og klima
  -

beskrive naturlandskap og forskjellige kulturlandskap og forklare samanhengar og skilnader mellom dei
  - diskutere estetiske og økonomiske verdiar i landskap
  Ressursar og næringsverksemd
  - gje døme på og samanlikne ulike former for arealbruk i Noreg
  - drøfte miljøkonsekvensar i norske og samiske samfunn av bruk og inngrep i naturområde
  -

gje døme på korleis ein har utnytta ressursane i Noreg og drøfte korleis endringar i næringsstrukturen har påverka lokalisering og busetnadsmønster
  Geografiske kjelder og verktøy
  -
lese og bruke kart i ulik målestokk og gjere enkel kartanalyse
  - bruke digitale kart og geografiske informasjonssystem (GIS)
  -

finne fram til og presentere geografisk informasjon ved å lese og vurdere tekst, bilete og statistiske framstillingar frå digitale og andre kjelder


Holmer i endring - Terneholmen i Arendal / "Holmen" i Risør / Torskeholmen i Grimstad

Fag: Geografi Vg1(studiespesialisering) og Vg2(idrettsfag, dans, drama, musikk og formgivningsfag)

Hovedområder og kompetansemål:
  Landskap og klima
  -

beskrive naturlandskap og forskjellige kulturlandskap og forklare samanhengar og skilnader mellom dei
  - diskutere estetiske og økonomiske verdiar i landskap
  Ressursar og næringsverksemd
  - gje døme på og samanlikne ulike former for arealbruk i Noreg
  - drøfte miljøkonsekvensar i norske og samiske samfunn av bruk og inngrep i naturområde
  -

gje døme på korleis ein har utnytta ressursane i Noreg og drøfte korleis endringar i næringsstrukturen har påverka lokalisering og busetnadsmønster
  Geografiske kjelder og verktøy
  - bruke digitale kart og geografiske informasjonssystem (GIS)
  -

finne fram til og presentere geografisk informasjon ved å lese og vurdere tekst, bilete og statistiske framstillingar frå digitale og andre kjelder


Barbu - fra strandsted til "moderne" bydel

Fag: Geografi Vg1(studiespesialisering) og Vg2(idrettsfag, dans, drama, musikk og formgivningsfag)

Hovedområder og kompetansemål:
  Landskap og klima
  - diskutere estetiske og økonomiske verdiar i landskap
  Ressursar og næringsverksemd
  - gje døme på og samanlikne ulike former for arealbruk i Noreg
  - drøfte miljøkonsekvensar i norske og samiske samfunn av bruk og inngrep i naturområde
  -

gje døme på korleis ein har utnytta ressursane i Noreg og drøfte korleis endringar i næringsstrukturen har påverka lokalisering og busetnadsmønster
  Geografiske kjelder og verktøy
  -

finne fram til og presentere geografisk informasjon ved å lese og vurdere tekst, bilete og statistiske framstillingar frå digitale og andre kjelder


Byer i endring - ekskursjon

Fag: Geografi Vg1(studiespesialisering) og Vg2(idrettsfag, dans, drama, musikk og formgivningsfag)

Hovedområder og kompetansemål:
  Landskap og klima
  -

beskrive naturlandskap og forskjellige kulturlandskap og forklare samanhengar og skilnader mellom dei
  - diskutere estetiske og økonomiske verdiar i landskap
  Ressursar og næringsverksemd
  - gje døme på og samanlikne ulike former for arealbruk i Noreg
  - drøfte miljøkonsekvensar i norske og samiske samfunn av bruk og inngrep i naturområde
  -

gje døme på korleis ein har utnytta ressursane i Noreg og drøfte korleis endringar i næringsstrukturen har påverka lokalisering og busetnadsmønster
  Geografiske kjelder og verktøy
  -
lese og bruke kart i ulik målestokk og gjere enkel kartanalyse
  - bruke digitale kart og geografiske informasjonssystem (GIS)
  -

finne fram til og presentere geografisk informasjon ved å lese og vurdere tekst, bilete og statistiske framstillingar frå digitale og andre kjelder


Landskap i gamle dager - modellering

Fag: Geografi Vg1(studiespesialisering) og Vg2(idrettsfag, dans, drama, musikk og formgivningsfag)

Hovedområder og kompetansemål:
  Landskap og klima
  -

beskrive naturlandskap og forskjellige kulturlandskap og forklare samanhengar og skilnader mellom dei
  Geografiske kjelder og verktøy
  - lese og bruke kart i ulik målestokk og gjere enkel kartanalyse
  -

finne fram til og presentere geografisk informasjon ved å lese og vurdere tekst, bilete og statistiske framstillingar frå digitale og andre kjelder

Fag: Historie Vg2(studieforberedende)

Hovedområder og kompetansemål:
  Historieforståelse og metoder
  -
finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger
  Samfunn og mennesker i tid
  -

gjøre rede for næringsutvikling i Norge fra ca 1500 til ca 1800 og analysere virkningene for sosiale forhold i denne perioden

Fag: Historie Vg3(studieforberedende og påbygging til generell studiekompetanse)

Hovedområder og kompetansemål:
  Historieforståelse og metoder
  -

identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger
  Samfunn og mennesker i tid
  -

gi eksempler på hvordan forskjellige uttrykk innenfor musikk, arkitektur eller bildekunst i en tidsperiode kan ses i sammenheng med utviklingen på andre samfunnsområder


Hvor er vi, og når er bildet tatt?

Fag: Geografi Vg1(studiespesialisering) og Vg2(idrettsfag, dans, drama, musikk og formgivningsfag)

Hovedområder og kompetansemål:
  Geografiske kjelder og verktøy
  -

finne fram til og presentere geografisk informasjon ved å lese og vurdere tekst, bilete og statistiske framstillingar frå digitale og andre kjelder

Fag: Historie Vg2(studieforberedende)

Hovedområder og kompetansemål:
  Historieforståelse og metoder
  -
finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger

Fag: Historie Vg3(studieforberedende og påbygging til generell studiekompetanse)

Hovedområder og kompetansemål:
  Historieforståelse og metoder
  -

identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger