Verftet i Bergstø ved Lillesand 1858

H. F. Gude: Skipsbygging i Lillesand. Oljemaleri, malt i Düsseldorf vinteren 1859. Privat eie, København.
H. F. Gude: Skipsbygging i «Lillesand den 26. juni 1858». Oljeskisse, solgt hos Eek i Skien 26. okt. 1991.
Nytt om gammelt. Artikkelserie fra KUBEN, Aust-Agder museum og arkiv. Publisert i Agderposten 1983-2004.

Ulf Hamran, Aust-Agder-Museet
Agderposten 9. november 1991

På auksjon hos Eek i Skien 26. oktober 1991 gikk et ganske lite bilde – bare 27x53 cm – under hammeren for 68.000 kroner (i tillegg til prisen kommer moms, salær etc.). Maleriet er signert HFG og betegnet «Lillesand den 26de Juni 1858».

Vi står her overfor et sjeldent motiv når det gjelder vår berømte landskapsmaler Hans Fredrik Gude, en av norsk nasjonalromantikks bannerførere. Gude var født i Christiania 1825 og døde i Berlin 1903. Hans far, Ove Christian Gude, satt i årene 1852–60 som sorenskriver i Sand, med bopel og kontor i Lillesand, og i sommerferiene oppholdt maleren seg dels i Lillesand, dels andre steder i Norge og utlandet med sin familie, mens han ellers var fast bosatt i Düsseldorf og hadde sitt arbeid ved kunstakademiet der. Gude hadde fått sitt gjennombrudd med sine store høyfjellsbilder i 1840-årene. Med «Brudeferden i Hardanger» 1848 – der Adolph Tidemand malte figurene, Gude landskapet – var hans ry befestet som vår største maler i generasjonen etter J. C. Dahl.

I Norsk Kunstnerleksikon skriver Gude-eksperten Frode Haverkamp at først nærmere 1860, da marinemotiver ble høyere verdsatt av düsseldorferpublikumet enn før, begynte Gude å male sine sjøbilder, til tross for at han helt siden 1852 hadde vært på hyppige Lillesandsbesøk. I sin bok om sitt liv skriver Gude om et slikt besøk, at «I Lillesand hos forældrene var glæden stor over de prektige børn. Jeg fik malt en hel del gode studier som i længre tid gav stof for større billeder: Især var det skibsstudier jeg med iver lagde mig efter.»

Høykonjunkturen under Krimkrigen var slutt i 1858, men Lillesands-redere hadde åpenbart så stor tro på fremtiden at de likevel hadde skuter under bygging. På verven i Bergstø, rett østenfor Kokkenes, fant Gude motivet som han med raske penselstrøk festet til lerretet denne glitrende junidagen i 1858, like etter St. Hans. Skipet står ferdig kledd, det kan ikke være mange dagene igjen før det skal sjøsettes.

Vi ser hvordan verftet egentlig ikke besto av annet enn en passende slak strandflate hvor en bedding kan anlegges. I forgrunnen er det knauser og skorter. Det sitter en mediterende sjøgutt i blåtrøye, hvite seilduksbukser og svartlakkert sjømannshatt på en kasse i forgrunnen. Krumvokste skipstømmerstokker ligger til venstre, annen trelast nede på stranden til høyre, og på stillasene langs skutesiden står arbeidere som driver natene med tjærestry, såkalt «drev». Ute på den stille fjorden en losbåt med rød stripe i storseilet.

Gudes skisse er egentlig et øyeblikksfotografi fra Bergstø-verftet 26/6 1858, og som sådant har det jo betydelig lokalhistorisk interesse, i tillegg til at bildet er godt og levende malt.

Denne oljeskissen ble da også, ganske riktig, brukt som utgangspunkt for et større bilde. Den følgende vinteren malte Gude «Skipsbygging i Lillesand» (60x108 cm) i atelieret i Düsseldorf. Men her har han utvidet synsfeltet, satt inn flere figurer, forandret på topografien slik at det «foregår» mer i mellomgrunnen til høyre for skroget, hvor han har fått i stand en svær flate med skipstømmer lagt utover, dessuten lar han to jakter ligge med halvfirte seil i en belivende gruppe til høyre.

I bakgrunnen bygger han landskapet helt om, slik at vi får utsyn utover en stor fjord, åpenbart ut mot skipsleia.

Maleriet gir dermed ikke den samme genuine førstehåndsskildring av Bergstø-verven, som oljeskissen malt på stedet.

Hans Gude malte jo ikke det store bildet for folk i Lillesand, det skulle imøtekomme det tyske kunstpublikums krav:

Den ensomme sjømannen på kassen har fått selskap av en slags Hardangerdrakt-kledte kvinner. Hva de nå kan ha hatt i Lillesand å gjøre? Og helt til venstre er det grodd opp et grått, gammelt fiskerhus, med garn til tørk, bakenfor skimter vi annen bebyggelse samt den verftsboden som ennå står i Bergstø.

Lillesand Kunstforening og Lillesand Sparebank var opptatt av å sikre den fine, lille oljeskissen for Lillesand på auksjonen. Men da bildet ble for dyrt for Lillesand Kunstforening, kunne man nok gjerne sett at fylkeskommunen hadde slått til, og sikret Gudes skisse for Aust-Agder.

Merknad
Gudes oljeskisse har i ettertid skiftet eier. Den tilhører nå Lillesand kommune.

H. F. Gude: Skipsbygging i Lillesand. Oljemaleri, malt i Düsseldorf vinteren 1859. Privat eie, København.
H. F. Gude: Skipsbygging i «Lillesand den 26. juni 1858». Oljeskisse, solgt hos Eek i Skien 26. okt. 1991.
Nytt om gammelt. Artikkelserie fra KUBEN, Aust-Agder museum og arkiv. Publisert i Agderposten 1983-2004.