Frem fra glemselen

Fra det gamle Arendal – Jaktekaia i 1928, malt av Fred. Terkelsen. Foto: KUBEN.
Nytt om gammelt. Artikkelserie fra KUBEN, Aust-Agder museum og arkiv. Publisert i Agderposten 1983-2004.

Ulf Hamran, Aust-Agder-Museet
Agderposten 30. oktober 1995

Stadig dukker det frem ukjente malerier av Fred. Terkelsen fra Arendal. Et av disse viser Jaktekaia på Tyholmen, malt i 1928.

Fredrik Terkelsen var født i matr. nr. 247 på Øvre Tyholmen i Arendal i 1887. Her hadde hans far snekkerverksted. Fred. Terkelsen var en av elleve søsken. Han bodde på Tyholmen hele sitt liv, bortsett fra de årene han gikk på tegneskole i Kristiania og København. Sin første tegneundervisning fikk han av sin bror, Martin Kristiansen.

Å være kunstner var en kummerlig levevei. Fred. Terkelsen produserte mye, og kvaliteten varierer.

Tilværelsen ble vanskeliggjort fordi han mistet hørselen i spanskesyken i 1918. I 1918 var han med på Statens Høstutstilling. Senere holdt han flere utstillinger i Arendal, særlig med bymotiver, men også portretter, landskap, skjærgårds- og skutebilder.

Mange av Fred. Terkelsens bilder har fått lokalhistorisk verdi, fordi han flittig og nøyaktig har malt bypartier og seilskutefart som nå er borte.

I 1977 arrangerte Aust-Agder-Museet i samarbeid med Arendals Kunstforening en stor minneutstilling av Terkelsens arbeider i Langsæ Gårds lokaler, med bilder utlånt fra privat eie, banker, forsikringsselskap og museet selv. Den viste bredden i hans produksjon og uttrykksevne, med nesten 100 malerier og 20 tegninger.

Men det finnes ennå mange ukjente Terkelsen-bilder rundt omkring i hjemmene her i Arendal. Noen slike kom for noen uker siden som langtidslån til Aust-Agder-Museet, og ett av disse er det vi viser her i dag.

Bildet er malt en klar morgen vinteren 1928. Terkelsen har stått på hjørnet av Langbryggen-Hotellbryggen utenfor Grand Hotel og malt Jaktekaia med De Gule Boder, eller Kallevigs brygge og tomter sønnenfor Kallevigs hus – (i dag Sjømandsforeningens hus) på Nedre Tyholmen.

Ved kaia ligger fire danske fiskeskøyter som tørker seil og garn i det stille solskinnsværet. I bakgrunnen til høyre i bildet ser vi et lavt blikkskur, og bakenfor dette taket av Comediehuset, teaterbygningen til Arendals Dramatiske Selskab på Teaterplassen, og murgavlen på Joachim Larsens gård på Rådhusbryggen aller bakerst.

Det skarpe lyset fra den lave vintersolen er dyktig gjengitt, og koloritten er samstemt i en enhetlig, sølvgrå blålig tone som klinger fint til de sepiabrune, barkede seilene og den mørke okerbrune i «De gule boder». Malemåten er mer finpenslet enn vi ellers er vant til å se i Terkelsens bybilder, noe som nok signaliserer at vårt bilde representerer et noe tidligere stadium enn mange av bildene f.eks. i Sparebankens samling.

Trange kår hemmet Fred. Terkelsens kunstneriske utvikling. Han ble henvist til hjemstedet og skapte der sin produksjon, uten sjanse til fornyelse eller kunstnerisk fremgang.

Bildet fra Jaktekaia er hederlig, og står som et av Terkelsens beste arbeider. Likevel ligger dets hovedverdi ikke i den rent maleriske kvalitet, men ved å gi oss et øyeblikksbilde av en vintermorgen i Arendals havn for snart 70 år siden.

Fred. Terkelsen døde i Arendal i 1946.


Referanser til KUBENs samlinger
Gjenstand: AAM.B.2654, maleri.

Fra det gamle Arendal – Jaktekaia i 1928, malt av Fred. Terkelsen. Foto: KUBEN.
Nytt om gammelt. Artikkelserie fra KUBEN, Aust-Agder museum og arkiv. Publisert i Agderposten 1983-2004.