Kortfilmene om Hove – PR-stunt eller historiske framstillinger?
I dette oppgavesettet ser vi nærmere sammenhengen mellom formål, form og innhold
i en sammensatt tekst.
Kompetansemål
| Norsk Vg1, Vg2, Vg3 | ||||
| Vg1 Sammensatte tekster | ||||
| • tolke og vurdere samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, |
||||
| grafikk og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål | ||||
| • beskrive estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, aviser og reklame og drøfte ulike funksjoner | ||||
| knyttet til språk og bilde | ||||
| Vg2 Sammensatte tekster | ||||
| • vurdere bruk av estetiske virkemidler i ulike medier | ||||
| Vg3 Sammensatte tekster | ||||
| • sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet | ||||
| • analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved | ||||
| hjelp av begreper fra retorikken | ||||
| Vg3 påbygging til generell studiekompetanse Sammensatte tekster | ||||
| • vurdere bruk av estetiske virkemidler i ulike medier | ||||
| • sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet | ||||
| Tidsramme: 45-60 minutter |