Tre rullegardiner til nytte og pryd

Ulf Hamran, Aust-Agder-Museet
Agderposten 15. februar 1986

Rullegardinet kom antagelig til Europa fra det fjerne Østen på 1700-tallet. Opp- og nedrullingen foregikk ved hjelp av et sindrikt snorsystem på endene av rullegardinstokken, inntil stokk med patentfjær kom i bruk i 2. del av 1800-årene. 

De ytterst få eldre rullegardiner Aust-Agder-Museet har, er funnet på gamle loft, og stammer fra ca. 1860–1910. 

De er i skrøpelig forfatning. Ved siden av å skjerme for solen, og å hindre innsyn, skulle de også være til pryd. 

Når den virkelige utsikt ble stengt ute, kom en romantisk ideal-utsikt til syne på gardinets lerretsflate. Vårt sterkt skamferte gardin fra et skipperhjem på Narestø, fra 1860-årene, viser en borg på en klippe ved Rhinen, det rene Grimms eventyr-landskap. Bildet er malt med sjablong eller trykt, i sort og grått på naturfarget lerret. 

Senere ble det norske landskapsmotiver å få, med nasjonale symboler som Nidarosdomen, Akershus, Bergenhus eller Romsdalshorn. Disse var populære ca. 1910–30, og gjerne malt i grått og sort i ovalt felt. 

Et nedrullet gardin kunne også vise en «blomstervase i vinduet» til erstatning for de virkelige blomster i vinduskarmen. 

«Stiftsgårdsgardinet» – kalt slik fordi motivet var i bruk på rullegardiner i Stiftsgården i Trondheim – med en mangefarget blomsterbukett i en stor vase, stammer fra ca. 1850 og var i produksjon helt til for ca. 10 år siden. Det trykte eller sjablongmalte motivet ligner 1850-årenes tapettrykk. 

Stripete rullegardiner har også forekommet. Fra Tvedestrand har museet noen i blått og hvitt med meanderborder, fra tidlig 1900-tall. På stokken står det dels New York, dels «Svensk Fabrikat». Men noe Carl Larssonsk er det utvilsomt over deres svale friskhet! 

Rullegardinene har sin storhetstid fra 1850 til 1910 da interiørets tekstiler måtte beskyttes mot solens ødeleggende virkning. Sunnhetsapostlene førte krig både mot de overfylte interiørene, og den helseskadelige skjerming mot solen. Lys og luft, lette møbler, lyse farger ble funksjonalismens parole. Innredningsmote og vitenskap gikk hånd i hånd, tuberkel-basillene fant ikke mørke kroker å overleve i.

Og så forsvant rullegardinene, sammen med de tunge gardinene, portierene, plysjen og teppene. I dag er rullegardinet, ofte i helt nye stoffer og mønstre, igjen på mote, men nå som rommets eneste gardin. Inspirasjonen er igjen kommet fra det fjerne Østen. Spile-, strå- og fibergardiner av japansk type preger mangt et ungt hjem i Norge.

Referanser til KUBENs samlinger
Gjenstander: AAM.15441, rullegardin; AAM.23789, rullegardin; AAM.23790, rullegardin; AAM.23791, rullegardin.



Emneord:

Etter 1800,
Museum,
Klær og tekstiler,
Hushold og håndarbeid


Rullegardin fra et skipperhjem på Narestø fra 1860-årene.


Stiftsgårdsgardinet med mangefarget blomsterbukett.


Stripete rullegardin i blått og hvitt med meanderborder fra tidlig 1900-tall.


Nytt om gammelt. Artikkelserie.
Nytt om gammelt. Artikkelserie fra KUBEN, Aust-Agder museum og arkiv. Publisert i Agderposten 1983-2004.