Kontakt English Kontakt oss English Nyhetsbrev
Tekststørrelse-ikon
PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Søndeled eller Gjerstad i 1644

Ulf Hamran, Aust-Agder-Museet
Agderposten 14. januar 1985

Akvarellen over disse linjer viser et norsk landskap. Den er 18 cm høy og 15,9 cm bred. Fargeklangende brunt, lysegrønt og blågrått understreker friskheten i landskapsskildringen med det viltre fossestryket i dalbunnen, og sollyset som flommer ned over åser, bakker, trær og tømmerhus. 

Det vi ser, er en augustdag i året 1644, antagelig i Risørs nære oppland i Søndeled eller Gjerstad. Eller eventuelt en fri kombinasjon, altså en fantasi, basert på observasjoner kunstneren har gjort ved Risør i 1644. Dette kan vi se, fordi akvarellen er signert AVE på tømmerveggen i nedre venstre hjørne. Initialene står for Allaert van Everdingen, en kjent hollandsk landskapsmaler. Han levde fra 1621 til 1675, og hadde sitt store gjennombrudd etter reisen til Norge og Sverige i 1644, da han innførte skandinaviske motiver i hollandsk landskapsmaleri. Granskog, dype bergslukter, fosser og sagbruk og små kverner går igjen i hans store lerreter, som bygger på skisser han tok rundt Risør og i strøket omkring Gøteborg.

Reisen fra Amsterdam til Sverige var kommet i stand som følge av en stor bestilling: Det nederlandske finanshuset Trip og de Geer som bl.a. hadde interesser i det betydelige jernverket Julietta Bruk ved Trollhättan-fossen bakenfor Gøteborg, ønsket Trippenhuis i Amsterdam dekorert med veggmalerier som viser disse fjerne, spennende skandinaviske eiendommer, og ga oppdraget til Everdingen.

Julietta-prosjektet og store utsikter over Trollhättan-vannfallet ble det direkte resultatet. Men fordi trelastskuten kunstneren fikk skipsleilighet med til Gøteborg, kom ut for uvær og fikk havari i Skagerak eller i Nordsjøen, måtte skuta først tilbringe en god stund, kanskje en hel måned, i Risør for å bli satt i sjødyktig stand igjen. Everdingens skissebøker ble fulle av fine små akvareller og en mengde blyantskisser og laveringer. For oss er selvfølgelig bildene som viser Risør slik havnen den gang så ut med befestningen på Holmen, skipene fortøyd ved bryggene eller til ankers på havnen, og med datidens beskjedne bebyggelse, av særlig interesse. På den fine akvarellen som nå er i Aust-Agder-Museets eie, har kunstneren skrevet «Oost-Rijsen in Noorwegen 1644» altså «Øster-Risør i Norge 1644».

Andre akvareller og skissebokblad har mer eller mindre sterk og gjenkjennelig lokaltone fra Risør og omland, mens atter andre er mer usikre. Den vi her gjengir, tilhører nå det store kunsthandlerfirma i Düsseldorf etter en fortid i fransk og engelsk eie.

Er landskapet norsk, eller er det svensk?

Hvis det er norsk, er spørsmålet så: Er det en komponert fantasi, eller er det basert på en skisse kunstneren har gjort der og da, altså i Risørs omegn eller oppland, høsten 1644?

Kan lokalkjente folk klare å finne ut hvor Everdingen har funnet sitt motiv?

Bebyggelsen vi ser til venstre, er vel helst en husmannsplass, hvor sagmesteren bodde. Stuehuset med skorsteinspipe ved bakkefoten, tømmerstokkene på elvebredden, de lave tømmerhusene i vannkanten, tyder på sager og kvernhus. Elva fører mye vann, vi ser vel helst en liten høstflom.

Referanser til KUBENs samlinger
Gjenstand: AAM.B.0759, akvarell.



Emneord:

1500 til 1800,
Museum,
Bilder,
Kunst og kultur,
Europa,
Kyststrøk


Everdingens akvarell fra august 1644, muligens med motiv fra Risørs nære oppland i Søndeled eller Gjerstad.


Nytt om gammelt. Artikkelserie.
Nytt om gammelt. Artikkelserie fra KUBEN, Aust-Agder museum og arkiv. Publisert i Agderposten 1983-2004.